خانه / نوشته ها پیرامون محمدرضا آل ابراهیم / درباره کتاب های اشعار شمس اصطهباناتی

درباره کتاب های اشعار شمس اصطهباناتی

شمس روحانی و روشنفکر استهباناتی

محمد شمس (۱۳۵۸-۱۲۸۸ خورشیدی)  فرزند محمدباقر فرزند ملا محمد فرزند حاج ملا محمدباقر واعظ استهباناتی فرزند ملاعلی اخباری از احفاد شیخ صدوق رحمت­الله علیه می­باشد.
محمد شمس در شهرستان مذهبی و فرهنگی استهبان دیده به گیتی گشود و در زادگاه خود علم و  دانش را فرا گرفت و در سن ۱۲ سالگی به دست مرحوم زنده­یاد «نظام­العلماء» به لباس روحانیت ملبس شد.
وی روحانی روشنفکر، مردمدار، خوش برخورد و دارای اخلاقی حسنه بود و با همه مردم می­جوشید و حاضر جواب بود. از خوش رفتاری­هایش با مردم داستان­ها بر سر زبان­هاست. نگارنده این سطور چندین سرگذشت مربوط به شهرستان­های نی­ریز و داراب از ایشان شنیده­ام که همه جالب توجه می­باشند. شمس، صوتی ملیح و جذاب و نطق و بیانی فصیح داشت.
در مجالس روضه خوانی به منبر می­رفت، به موعظه می­پرداخت و روضه می­خواند. سخنانش در شنوندگان اثر خوبی به جا می­گذاشت و آنها را مجذوب بیانات خود و فریفته نطق فصیح خویش می­کرد.
شمس استهباناتی شاعری شیرین سخن، خوش ذوق و قریحه بود که طبعی روان و رسا داشت و از دلباختگان ادبیات شیرین پارسی بود. وی در زمینه­های گوناگون از جمله غزل و فرهنگ عامه مردم (فولکلور) زادگاه خود استهبان، اشعار نغزی سروده است.
چون به خاندان عصمت و طهارت علیه­السلام علاقه وافر و ارادت خاص داشت در وصف حضرت علی ابن ابیطالب(ع) و سرور آزادگان جهان و قافله سالار شهدای دشت نینوا و کربلای معلی  و یاران باوفایش (ع) اشعار عالی، نغز و نوحه­های خوبی سروده است.
محمدرضا آل ابراهیم فرهنگی فرهیخته و پژوهشگر گرانقدر و نویسنده­ای توانمند با کوشش و زحمات خستگی ناپذیر شبانه­روزی خود، تاکنون چندین کتاب مفید مثمر ثمر در شرح حال بزرگان، دانشمندان و در وصف زادگاه خود در زمینه­های گوناگون به زیور چاپ مزین کرده است. از جمله چهار جلد کتاب نیز از شمس استهباناتی، هم شهری خود به نام­های؛ ۱-غزلیات شمس ۲-مجموعه اشعار محلی ۳-شاهکار عشق با شور عاشورا ۴-نوحه­های شمس به چاپ رسانیده است. آل ابراهیم می­گوید:
نوحه­های شمس را از دو جلد دفتر جداگانه با تفاوت­هایی که یکی از آنها با دست خط خود شاعر نوشته شده که بدون جلد، صفحه­های آغازین و پایانی آن به مرور زمان فرسوده و پاره شده بود و ابتدا و انتها نداشت. اما ارزش و بهای آن بسیار بود. زیرا یادگار خود شاعر بود که به جا مانده است. دیگری که توسط خانم شمس­الملوک دختر بزرگوار زنده­یاد شمس نوشته شده که در سالهای اخیر از روی دفتر پدر و برخی از اشعار پراکنده دیگر تهیه کرده است، استفاده شده باید گفت: الحق با همت محقق ارجمند نام خویش و استهبان را در کارهایش جاودانه و همیشگی کرده است که نتیجه کار او در دسترس ماست. مردم استهبان باید کمال تشکر و قدردانی را از آقای آل ابراهیم داشته باشند. به خوانندگان گرامی توصیه  می­شود کتابهایی را که آل ابراهیم با زحمت گرد آورده و به چاپ رسانیده است، تهیه و مطالعه کنند و از مزایای آنها بهره­مند شوند. در اینجا قطعه­ای از سروده­های شمس تحت عنوان مناجات را انتخاب و در ادامه می­آوریم.
در پایان یادآوری می­شوم که باقیات صالحات زنده یاد شمس استهباناتی دو چیز است:
۱ -فرزندان صالح به نام­های محمدباقر، محمدعلی، محمدحسین، قمرتاج، شمس­الملوک و اختر.
۲ -اشعار نغز ایشان در قالب­های گوناگون. مولوی می­گوید:
«باقیات ­الصالحات آمد کریم
رسته از صد آفت و اخطار و بیم»
* * *
مناجات
الهی عفو کن ما را الهی
ببخشا این سر و پا را الهی
به ما ز امروز آسان ساز آسان
همان سختی فردا را الهی
دل ما را شرر زن ز آتش عشق
نسوزان سنگ خارا را الهی
اگر ما را پسندی، ما نخواهیم
نه دنیا را، نه عقبی را الهی
الهی نفس سرکش کشت ما را
زما کم کن تمنا را الهی
بگو تا بحر الطافت بجوشد
به موج انداز دریا را الهی
ره ما می­زند ابلیس مردود
بزن این دزد رسوا را الهی
به عاشق بخشی ار سیم و زری تو
ثریا تا ثریا را الهی
به ما علم عبودیت بیاموز
وزان مکتب، الفبا را الهی
نشان ده بر دل گم کرده، راهی
ره فردوس اعلا را الهی
مگردان از دل ما روی گردان
ولای آل طاها را الهی

منبع

استهبان شهری در فارس

حتما ببینید

محمدرضا آل ابراهیم؛ پژوهشگر فرهنگ عامه

نام محمدرضا آل ابراهیم در میان اهل خرد و نویســندگان و پژوهشگران ایرانی، خاصه فارس نامه نویسان و فارس پژوهان نامی بزرگ و آشناســت. او شــخصیتی محبوب و نام آشنا در حوزه های داستان نویسی و نقد ادبی و از استهبان پژوهان و شهرنامه نویســان ارزنده ای اســت که علاوه بر سال ها کارمعلمی و تدریس دروس گوناگونی از فرهنگ و ادب از جمله قصه نویســی و قصه پردازی، هم اینک مدیریت نشر ستهبان را بر عهده داشــته و خانواده وی، از همسر گرفته تا دختران او، همگی در کار نوشــتن اند و هریــک از آنان آثاری زیبا و خواندنی دارند. این چهره ماندگار ادب و معرفت، در ســال ۱۳۳۰ در شهرســتان علمی و فرهنگی، مذهبی اســتهبان