خانه / اخبار / آثار محمدرضا آل‌ابراهیم در استهبان رونمایی شد

آثار محمدرضا آل‌ابراهیم در استهبان رونمایی شد

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، در ادامه برنامه‌های گرامیداشت هفته کتاب در فارس، نشست بررسی و رونمایی سه کتاب «داستان‌های سته‌بان»، «نگاهی به ۲۶ کتاب» و «گزارش هفتگی انجمن داستان نویسان استهبان» از آثار محمدرضا آل ابراهیم، در استهبان برگزار شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس در این مراسم با تأکید بر اینکه امسال برای دومین بار متوالی در هفته کتاب از خدمات استاد آل ابراهیم قدردانی می‌شود، گفت: محمدرضا آل ابراهیم یک گنجینه برای استان فارس است.

روح الله منوچهری ثبت فرهنگ عامه مردم فارس را ضروری دانست و گفت: استاد آل ابراهیم به تنهای یک «انسان‌کتابخانه «است. او تمام خاطره و پیشینه این دیار را آموخته و ثبت کرده است. در کمترین شهر ایران اسلامی بوده است که فردی به تنهایی ده‌ها اثر را درباره فرهنگ زادگاهش خلق کرده باشد.

او از راه اندازی بخش‌های فارس شناسی در کتابخانه‌های عمومی خبر داد و افزود: به دنبال این هستیم که در هر شهرستان، بخشی به معرفی نویسندگان و آثار تألیف شده درباره شهرستان اختصاص یابد. در شیراز نیز بخش فارس شناسی و شیراز شناسی راه اندازی خواهد شد که خوشبختانه برای این برنامه، کتاب‌های بخش استهبان شناسی آن به واسطه تلاش‌های محمدرضا آل‌ابراهیم آماده است.

این مسئول فرهنگی استان، کتابخانه عمومی را راحت‌ترین و ارزان‌ترین راه برای دسترسی مردم به کتاب توصیف کرد و بیان داشت: کتابخانه عمومی در ادامه مسیر خود، به سوی تبدیل شدن به فرهنگسرا‌های اجتماعی حرکت می‌کند و برای این، باید کارکرد آن تغییر کند. برگزاری این نشست و برنامه‌هایی از این دست که به صورت روزانه در کتابخانه‌های عمومی برگزار می‌شود نمود این تغییر است.

منوچهری با یادکردن از یک کتاب این نویسنده با نام «من امین فقیری را دوست دارم»، گفت: من به نمایندگی از کتابداران می‌گویم که تمامی جامعه فرهیختگان استاد آل ابراهیم را دوست دارند.

امام جمعه شهرستان استهبان نیز در این دیدار با قدردانی از استاد محمدرضا آل ابراهیم کار او را ارزشمند شمرد و گفت: حفظ باور‌ها و آداب و رسوم محلی ما مهم و ارزشمند است. بسیاری از این باور‌ها برای نسل جوان ناشناخته است و به‌تدریج گرد فراموشی بر آن‌ها می‌نشیند.

حجت الاسلام مصطفی خاوری با تأکید بر اینکه صداوسیما و رسانه‌های ملی با سیطره خود، فرهنگ رسمی را جایگزین خرده فرهنگ‌ها می‌کنند، گفت: این آداب و رسوم‌های محلی قطعه‌های پازل فرهنگ ایرانی است که زیر پرچم اسلام شکل گرفته است.

او از خدمات کتابخانه‌های عمومی استهبان قدردانی و خاطرنشان کرد: کتابخانه‌های عمومی استهبان در زمینه برنامه‌های فرهنگی به ویژه در حوزه آموزش‌های محتوایی قرآنی بسیار خلاق است.

فرماندار شهرستان استهبان نیز با تصریح اینکه دیرینه این شهرستان باید برای مردمان این دیار ماندگار شود، عنوان کرد: آنچه پایدار می‌ماند همین اقدامات فرهنگی است در فرهنگ دینی ما نیز تأکید شده است.

احمدرضا کمالی سروستانی خاطرنشان کرد: در زمانی که برخی در شهر‌های دیگر کتاب سوزی کرده و رسم مغول را زنده می‌کنند، در استهبان آیین تقدیر از کتاب و خالق آن برگزار می‌شود و این برای ما افتخار است.
برای ثبت فرهنگ استهبان، باید عمر نوح از خدا خواست

محمدرضا آل ابراهیمی نیز در این دیدار حضور در جمع مردم استهبان را دلیل اشتیاق خود برای ادامه نوشتن فرهنگ این دیار دانست و گفت: حضور و علاقه جوانان همین شهر است که مرا به کارم دلگرم می‌کند. استهبان شهرستانی اصیل و با قدمت است و فرهنگ مردم این دیار باید ثبت و حفظ شود.

او با بیان اینکه هنوز کار من تمام نشده است، افزود: برای ثبت تمامی جنبه‌های فرهنگ این مردم اصیل، باید عمر نوح از خدا خواست. ۵۲ کتاب تاکنون از من منتشر شده، کتاب‌هایی را در همین زمینه در دست تألیف دارم و دوست دارم آن‌ها را را به اتمام برسانم. کتاب‌های «دوبیتی‌های محلی»، «صنایع دستی محلی»، «شبان کارگان ایج»، «زندگی نامه چند شخصیت برجسته استهبان»، «گویش شناسی استهبان»، «کمی هم بخندیم»، «جفنگستان» و چند کتاب دیگر نیز آماده چاپ است.

این پژوهشگر فرهنگ عامه از همه مردم خواست که قلم را حفظ کنند و گفت: خواهش می‌کنم همه شما روزانه حتی به اندازه سه خط خاطره خود را بنویسید تا حافظه و پشتوانه این مردم به یادگار بماند.

آل ابراهیم به تشکیل انجمن داستان نویسان شهر استهبان اشاره و و اضافه کرد: این انجمن در سال ۷۶ تشکیل شد و تاکنون تداوم خود را حفظ کرده است. از این انجمن تاکنون نویسندگان و ادیبان بسیاری برخواسته اند که مسیر ثبت فرهنگ مردم استهبان را ادامه می‌دهند.

این نویسنده افزود: انتشارات سته بان با هدف کمک به نویسندگان استان تشکیل شد و آمادگی دارد تا کتاب هاب نویسندگان جوان این شهر را به صورت رایگان منتشر کند. تاکنون بیش از ۲۵۰ عنوان کتاب در انتشارات به چاپ رسیده است. دلم می‌خواهد همشهریان عزیزم کتاب هایشان را برای چاپ به من بسپارند.

گفتنی است، این نشست با رونمایی و نقد سه اثر این نویسنده برجسته استهبان ادامه یافت؛ مژگان قاسمی کتاب «گزارش هفتگی انجمن داستان نویسان استهبان»، سید مسیح ناظمی کتاب «نگاهی به ۲۶ کتاب» و حمیدرضا گل سرخ نیز کتاب «داستان‌های سته‌بان» را نقد و بررسی کردند.

در این مراسم علاوه بر قدردانی از محمدرضا آل ابراهیم، از ۱۱ برگزیده جشنواره کتابخوانی رضوی استهبان و اعضای انجمن داستان نویسان استهبان تجلیل شد.

باشگاه خبرنگاران جوان